"Studenten leren onder andere de basis van de gebarentaal, oefenen anamneses met simulatiepatiënten en krijgen praktische tips. Het materiaal voor de dovencursus is nationaal ontwikkeld. Bijna alle acht medische faculteiten in Nederland bieden de cursus aan, maar de invulling varieert per universiteit. Ons programma omvat bijvoorbeeld een lezing door een KNO-arts over de medische achtergrond van gehoorstoornissen. Ook willen we een les laten verzorgen door een ervaringsdeskundige, maar of dat doorgaat is op dit moment nog onzeker."
Gebarentaal in het restaurant
"De eerste les
werd gegeven door een docent gebarentaal. Op een enkele mondelinge
aanwijzing na heeft ze met de groep twee uur lang consequent in
gebarentaal gepraat. Iedereen was muisstil. De lessen vinden plaats op
woensdagavond. Rond etenstijd zie je regelmatig studenten in het
personeelsrestaurant met elkaar oefenen. Iedereen is heel gemotiveerd,
sommige studenten pikken het erg snel op."
Aan interesse geen
gebrek. "Er is plaats voor twintig deelnemers. De groep was binnen tien
minuten vol. De cursus is een goede aanvulling op het officiële
curriculum en gaat verder dan het leren van het begrip 'buikpijn' in
gebarentaal. Je leert ook doorvragen hoe de patiënt zich voelt, je
leert bewuster en beter communiceren. Het lijkt vanzelfsprekend, maar
juist in contact met slechthorenden is het belangrijk dat je als arts
altijd goed in het zicht van de patiënt blijft, duidelijk articuleert
en aandacht besteedt aan de non-verbale communicatie en de gebaren die
je gebruikt." Wat Kwa betreft krijgt de cursus zeker een vervolg.
Ursula Wopereis
Bron: vumc.nl