Annette Souverijn-Saers knikt, ze kent de twijfels van veel ouders om al in vroeg stadium te beginnen met het leren van woordjes aan een baby. Maar haar eigen positieve ervaring met tweejarige dochter Jolie en die van een kinderdagverblijf in Grubbenvorst hebben haar ervan overtuigd dat door de combinatie van gebaren en woorden de communicatie tussen ouders en baby eerder op gang komt en fijner verloopt. Daarnaast wordt volgens de Lottumse moeder de taalgevoeligheid van een baby er eerder door gestimuleerd: wat in een steeds 'taliger' wereld een voordeel is. De linkerhersenhelft is onze 'talige' kant. De rechterhersenhelft is het deel dat onze motoriek aanstuurt. Die twee hersenhelften worden geprikkeld om samen te werken doordat je je kind woorden aanleert, terwijl je samen gebaren maakt. Hierdoor wordt de taalgevoeligheid eerder ontwikkeld." Een kind kan daardoor eerder langere woorden en zinnen maken. Maar het is ook gewoon erg leuk om al vlug met je kind te kunnen communiceren. En het is erg fijn als je weet wat je kindje bedoelt. Met gebaren kan je kind dat beter uitdrukken dan met huilen.
Een huilbui is een teken van frustratie, bijvoorbeeld dat je kind niet duidelijk kan maken wat het wil."
Niet de gebarentaal staat centraal in de cursus Gebaren met je baby die ze aanbiedt, maar de combinatie van gebaren en het leren van woorden, zo benadrukt de voormalige verpleegkundige. Gebaren ondersteunen heel goed het leren van woordjes. Aangetoond is dat kinderen in plaatjes denken.
Met een gebaar maak je als het ware een plaatje." Ze 'praat' even met dochter Jolie over de huisgeit. Terwijl Jolie het gebaar van een sik maakt, zegt ze 'geit', en kijkt kraaiend van plezier naar de tuin. Het is geen gebarentaal voor doven, maar je maakt woorden inzichtelijk door een gebaar.
Daardoor nemen baby's woorden sneller op en zijn ze eerder in staat om zelf actief te communiceren."
Normaal horen baby's hun ouders alleen maar allerlei woorden zeggen, waarbij er naar een voorwerp wordt gewezen. Er komen enkel woorden en geluiden op een kind af. Het moet dan zelf zien uit te maken wat die betekenen. Vermoeiend en verwarrend. Maar door je woorden inzichtelijk te maken met een passend gebaar, krijgt een kind eerder door wat een bepaald voorwerp is en hoe je het uitspreekt.
Je kindje onthoudt zo een woord beter."
De gebaren zijn wel vaak gemakkelijker te begrijpen dan de woorden, die peuter Jolie zegt. Maar alle begin is moeilijk en opmerkelijk is het intense plezier en gemak, waarmee het kind contact zoekt en zelf een gesprekje begint. Het leuke is dat een kind met een gebaar meer bereikt dan met huilen.
Een kind wordt ook minder driftig, zijn boodschap komt eerder over doordat het zich met gebaar en woord kenbaar kan maken. Drift en steeds nee zeggen, het behoort tot de peuterpuberteit. Niet fout, maar je hebt er als ouder van een peuter minder last van als je kind zich kan uiten."
In Nederland is het gebruik van gebarentaal ter ondersteuning van het leren praten nog niet zo gebruikelijk. In Amerika echter zijn de boeken en dvd's van het duo Linda Acredolo en Susan Goodwin over het leren praten met behulp van gebaren een groot succes. Zij borduren verder op de ontdekking van doventolk Joseph Garcia. Hem viel het op dat kinderen van dove ouders al voor hun tweede jaar begonnen met praten.
Hun ouders praatten met behulp van gebarentaal."
Er is geen standaardgebarentaal voor baby's, zoals er een standaardgebarentaal voor doven is. Het is wel handig dat kinderen dezelfde gebaren hebben voor bepaalde woorden. Dat vergemakkelijkt het onderlinge contact." Daarom ook heeft de kordate Lottumse met Rotterdamse roots een cursus van 2,5 uur gemaakt. Daarin leren ouders tal van standaardgebaren voor de meest gebruikte woorden als eten, drinken, meer, poepen, pijn. Wanneer een kind zes maanden oud is, kun je beginnen met het praten met behulp van gebaren, geeft Annette Souverijn aan. Het geheugen is dan al een beetje ontwikkeld. Evenals de motoriek om grove gebaren te maken. En vanaf zes maanden zijn kinderen al in staat om associaties te maken." Te vroeg beginnen kan niet, meent ze. Dan duurt het wat langer voordat je resultaat ziet." Het belangrijkste is dat je nooit dwang gebruikt. Beloon je kind met complimentjes als het goed gaat. En iedereen in het gezin moet meedoen. Geen probleem, want het is zo ontzettend leuk."
Informatie: Annette Souverijn-Saers, Lottum, 06-506.565.32, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bron: AnnieS