Brul-aap en si-naas-ap-pel-sap
Op de lessenaar in het lokaal met geluidsdemping ligt de methode die
Ruud met hulp van een logopediste gestaag heeft uitgebouwd. Steeds
staan twee muziekbalken boven elkaar: één met cijfers en woorden, één
met de traditionele notatie. Bij 2 hoort brul-aap, onder 5 staat
si-naas-ap-pel-sap. “Het is de bedoeling dat de leerlingen het ritme
slaan en tegelijkertijd de woorden uitspreken. Goed voor de slag en
voor de spraak.” Maar de kennismaking met de klassieke en moderne
slaginstrumenten die Ruud voor leerlingen in petto heeft, omvat meer
dan muziek maken. “We gaan ook luisteroefeningen doen. Ik sla
bijvoorbeeld een paar keer op de pauken en vraag de groep – die met de
rug naar mij toe staat – hoeveel keer ik dat doe. Zelfs iemand die niet
hoort, is hiertoe in staat. Door training en concentratie kun je
geluidstrillingen leren waarnemen. “
WORKSHOP VOOR DOVEN SLECHTHORENDEN EN CI DRAGERS
Als je doof of slechthorend bent en je bespeelt slaginstrumenten zoals
trommels, klokken, tam tams, en pauken dan voel je de muziek meetrillen
in je handen en armen. Dat is anders als bij horende, die vooral
luisteren hoe de muziek die ze maken klinkt. Het allerleukste van
muziek maken is dat je het samen met andere kan doen. Dit is naast
individueel les ook mogelijk als workshop. Goed kijken naar de
bewegingen van anderen is dan wel een absolute voorwaarde. Slagwerker
en docent Ruud Mourik heeft al verschillende workshops gegeven voor
dove en slechthorende kinderen. Aan de hand van zijn ervaring
ontwikkelde hij een eigen lesmethode. De workshops worden gegeven aan
het Koorenhuis in Den Haag. Voor inlichtingen hierover kunt u contact
opnemen met het Koorenhuis of kijk op
www.koorenhuis.nl/volwassenen/frameset/alleinhoud_starts/STMensMBeperking.htm
Het lesboek Cijfers Wo(o)rden Noten is inmiddels uitgegeven en te bestellen bij Ruud Mourik.
Bron: doof.nl