kinderen. Aan het begin is in de ondertitels te lezen wat ze in gebaren
uitdrukken, wat vertedering oproept. Aan het eind ontbreekt de uitleg
en tasten we in het duister. Daartussen volgen we in fragmenten een
aantal zeer verschillende levens, volgens hetzelfde procédé als in een
andere film van Haneke, 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls.
Waar
in die film alle levenslopen aan het eind bij elkaar komen bij een
scholier die wild om zich heen schietend aan alles en iedereen een eind
maakt, verloopt de constructie hier precies andersom. In de eerste
scène van de film ontmoeten mensen elkaar bij toeval, en in de rest van
de film zijn we getuigen van de gevolgen. `Incomplete verslagen van
diverse reizen`, luidt de ondertitel van de reeks losse scènes, allen
bestaande uit een enkele, vaak bruut afgebroken shot en gescheiden door
een moment zwart beeld. Een weerbarstige, kunstmatige vorm, waarmee het
de kijker expres lastig gemaakt mee te voelen met de personages. Steeds
word je er van bewust gemaakt dat je naar een film kijkt.
Een
actrice komt op weg naar haar werk op straat haar jonge zwager tegen.
Ze geeft hem de code van haar appartement, en vertelt hem en passant
dat hij beter op de boerderij van zijn vader had kunnen blijven.
Geïrriteerd gooit hij een papieren zakje in de schoot van een
bedelares. Een zwarte jongen die dat ziet spreekt hem aan op zijn
respectloze gedrag. Dat loopt uit op een vechtpartij, waarop de zwarte
jongen opgepakt en de illegale bedelares het land uitgezet wordt. Dit
alles in een onafgebroken shot van 8½ minuut. Kort vergeleken met Russian Ark, maar toch een technisch spektakelstuk.
We volgen de bedelares in Roemenië, waar zij een volgende gelegenheid
aangrijpt om terug te keren naar Parijs. De andere personages komen
elkaar nog zijdelings tegen in Parijs, er gebeurt te veel met iedereen
om het hier even kort na te vertellen. Ster van de film is Juliette
Binoche, de actrice. Sommige scènes blijken pas in tweede instantie
delen te zijn van een thriller die ze aan het opnemen is, wat een
buitengewoon krachtig statement is over de manipulatieve kracht van
film. We worden belazerd waar we bij zitten, wrijft Haneke ons
onophoudelijk in.
Aanvullende informatie:
Frankrijk/Duitsland/Roemenië, 2000
Speelduur: 112 minuten
Regie en scenario: Michael Haneke
Productie: Marin Karmitz
Camera: Jürgen Jüges
Montage: Nadine Muse
Art direction: Manuel de Chauvigny
Muziek: Giba Gonzalves
Met: Juliette Binoche, Thierry Neuvic, Onalu Yenke, Bruno Todeschini
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: Dolby digital 2.0
Uitgave: Homescreen
Bron: HiFi.nl