Zowel horende als ook dove en slechthorende medewerkers zijn redelijk positief over de communicatie met hun horende, dove, slechthorende collega. Opvallend is wel dat horende medewerkers over het algemeen positiever zijn dan dove/slechthorende medewerkers zelf.
Verbeteringen kunnen plaatsvinden als:
? Leidinggevenden (in samenwerking met andere afdelingen) meer en
betere informatie geven over arbeidsvoorwaarden, mogelijkheden voor
promotie en over wat wordt verwacht van de dove of slechthorende
medewerk(st)er;
? Horende collega’s hun communicatie beter aanpassen tijdens
vergaderingen en pauzes (om de beurt praten, langzamer praten en zorgen
dat de spreker duidelijk te zien is);
? Horende collega’s meer informatie geven aan hun dove/slechthorende
collega als deze een vergadering niet heeft bijgewoond of iets heeft
gemist tijdens de vergadering;
? Leidinggevende en horende collega’s minder “grapjes” maken over doofheid of slechthorendheid;
? Horende collega’s en leidinggevenden meer openstaan voor ideeën van
dove en slechthorende collega’s, hen serieus nemen en meer met hen
bespreken dan alleen oppervlakkige zaken.
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat dove en hardhorende medewerkers graag vaker zouden pauzeren met horende collega’s en meer contact zouden willen hebben met hun leidinggevende.
De onderzoekster wil alle mensen die hebben meegewerkt aan het onderzoek hartelijk bedanken voor hun bijdrage. Zonder jullie had dit onderzoek niet kunnen plaatsvinden!
Mocht je het onderzoek in zijn geheel willen ontvangen (Let op: het onderzoek is in het Engels geschreven) stuur dan een mailtje aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.en je krijgt het document per mail toegestuurd.
Bron: DovenTV