Product placement (of sluikreclame) wordt aan strikte regels gebonden. Bij deze vorm van reclame wordt een product duidelijk zichtbaar in beeld getoond in een tv-serie of film. Een bekend voorbeeld was de productplaatsing van Yakult in de tv-serie Baantjer. In kinderprogramma’s, documentaires en actualiteitenprogramma’s is dergelijke reclame verboden. In andere programma’s moet de kijker aan het begin en aan het einde van het programma duidelijk worden gemaakt dat er sprake is van product placement.
De regels van een land mogen strenger zijn dan de Europese richtlijn. Dat is gunstig voor RTL. Deze omroep valt onder de Luxemburgse regels, terwijl de Nederlandse publieke omroep onder de strengere Nederlandse regels valt. Daar verandert in de nieuwe regels vanuit Europa niets aan. Nederland had op verandering aangedrongen, zodat RTL bijvoorbeeld verplicht zou kunnen worden programma’s te ondertitelen voor doven en slechthorenden.
De nieuwe richtlijn is gewijzigd als reactie op ontwikkelingen binnen de televisiebranche. Zo zijn de regels ook van toepassing op internet, mobiele televisie en digitale televisie.
Bron: Planet.nl / DovenTV