hoe anderen hen zien.
Neem Children of a Lesser God, een van de bekendste ‘dove’ films, maar gemaakt door een horende regisseur Mark Medoff. Het laat veel doven koud. De hoofdrol, waarvoor Marlee Matlin
een Oscar won in 1987 is kwaad, gefrustreerd en ongelukkig… en niet
veel meer. De portrettering van doven is de laatste 20 jaar weinig
veranderd. Chieko in de recente film Babel is
ook een doof meisje in conflict met zichzelf – ze huilt veel, ze
ontkleedt zich als een middel om de communicatiebarrière tussen
haarzelf en horende mannen te slopen…
Het spectrum van karakters in de films getoond op Deaffest, waren veel gevarieerder. Ze gingen van de gelukkige Lenny in Jonathan Reid’s The Association tot de gast die op een orgastische manier zijn dove identiteit onthult in Coming Out, geregisseerd door Louis Neethling
en die de prijs won voor beste Britse Kortfilm. Er waren een paar
getormenteerde karakters bij, maar om andere redenen dan dat ze doof
waren. Heel verfrissend voor een publiek dat gewoon is om met gekrulde
tenen te kijken naar verhaallijnen met doven in films en
tv-programma’s. Op dit festival kon er gelachen worden en veel geknik
van hoofden omdat de situatie herkend wordt.
Bron: Vertaald nieuws voor Doven