Eerder diende een groep slechthorenden al een klacht bij de FCC in. Het ging toen erom dat Appe de iPhone onvoldoende had aangepast voor gebruik met een gehoorapparaat. Nu speelt een heel ander probleem: de doven willen niet meebetalen voor iets dat ze toch niet gebruiken. Da’s de omgekeerde wereld, want de niet-dove bevolking betaalt wel mee aan iPhone-aanpassingen die specifiek voor doven en slechthorenden moeten worden gedaan.
Chad Taylor nam contact op met AT&T toen hij erachter kwam dat er een voice-only versie van het iPhone-abonnement bestaat. AT&T attendeerde hem op een andere telefoon, die met een doven-vriendelijk abonnement kan worden afgesloten, maar Chad had liever een iPhone. Later trok AT&T het voice-only abonnement maar weer in.
Lokale winkels die iets voor hun dove klanten willen doen, lopen ook tegen problemen aan: een AT&T Store in Colorado die de iPhone met korting aan dove klanten verkocht (ze hoefden geen abonnement van $59,99 af te sluiten maar betalen slechts $27,99) kreeg klachten van horende mensen die het niet eens waren met de voorkeursbehandeling die dove klanten ontvingen. Ze zijn daarom maar weer met de speciale doven-aanbieding gestopt.
Apple staat nu dus voor een lastig probleem: doen ze iets voor de doven, dan worden de niet-doven boos en andersom. Als AT&T nou gewoon voice-only en data-only abonnementen gaat aanbieden, is het probleem opgelost.
Bron: iPhoneclub.nl