worden.
De nieuwe bemiddelingsdienst die KPN dinsdag aankondigde voor de tweede helft van dit jaar is volledig digitaal en voegt ook beeld en audio toe. Dit betekent dat gesprekken omgezet kunnen worden in bijvoorbeeld gebarentaal.
Er zit dan tussen een persoon met een gehoorbeperking en de andere persoon een tolk die bemiddelt tijdens het gesprek. Door deze digitale dienst moet het voeren van telefoongesprekken voor doven en slechthorenden een stuk eenvoudiger worden. Bekijk een video van hoe een dergelijke dienst kan helpen bij een gesprek. Dit is niet het systeem dat KPN gaat gebruiken.
Hoe de nieuwe dienst er precies uit gaat zien en in welke abonnementsvormen hij gegoten wordt, is nog niet bekend. KPN laat desgevraagd wel aan NUtech.nl weten dat de dienst in principe beschikbaar zal zijn voor alle Nederlanders, ook niet KPN-klanten.
De dienst moet gaan werken op tablets, computers en smartphones. KPN heeft de opdracht voor de nieuwe bemiddelingsdienst namens het ministerie van Economische Zaken gekregen. Er zal worden gebruikgemaakt van Total Conversation, een internationale standaard voor telefoongesprekken met beeld, tekst en audio.
De tekstbemiddeling, waarbij gesproken woorden omgezet zijn in tekst, zal 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar zijn. De beeldbemiddeling is op werkdagen 13 uur beschikbaar en in het weekend en op feestdagen 6 uur per dag.
Door: NU.nl/Colin van Hoek