Eerste stap
‘De
webdienst is een ideale oplossing, maar vormt tegelijkertijd slechts
een eerste stap’, aldus Pascal Ursinus, één van de initiatiefnemers van
Signcall. ‘We willen ieder regulier telecomapparaat ondersteunen. Begin
september volgt de computer-applicatie en medio september lanceren we
onze mobiele oplossing voor smartphones. Deze mobiele applicatie voldoet
overigens aan de eisen van Total Conversation – gelijktijdig bellen met
tekst, beeld en spraak. Total Conversation is de standaard waar
belangenorganisaties van doven en slechthorenden de voorkeur aan geven
als het gaat om communicatie tussen en met horenden, doven en
slechthorenden.’
Reactie Signaal
De
lancering van deze nieuwe teksttelefoondienst komt na 106 dagen zonder
enige mobiele mogelijkheid om het alarmnummer 112 in te schakelen in
noodsituaties. Signaal is positief dat aan die onzekere toestand nu een
einde is gekomen. De lancering van Signcall is een stap in de goede
richting. De bereikbaarheid van 112 via teksttelefoon is nu hersteld
(via een analoge teksttelefoon-gateway) – dat is een betere oplossing
van 112 SMS, waarbij er te veel onzekerheid en vertraging ontstaat om
echt effectief te zijn in acute noodsituaties. Ook is er nu een planning
voor de vervolgstappen – en er wordt (eindelijk) tempo gemaakt. Signaal
wacht in spanning af wanneer alle communicatiemiddelen (ook de mobiele
apparaten) werken volgens de standaard van Total Conversation.
Bron: Persbericht Signcall