"De
centrale wachtdienst is een belangrijke dienstverlening voor de burger,
die in nood niet meer hoeft te zoeken welke huisarts of apotheker er
beschikbaar is. Tot nog toe konden echter niet alle burgers van die
dienstverlening gebruik maken omdat deze enkel en alleen telefonisch
bereikbaar was. Geen voorbeeld van integrale toegankelijkheid", vindt
raadslid Stevens. Ze is dan ook tevreden dat het stadsbestuur bereid
was om haar idee te steunen.
Naast het installeren van een sms- en
fax-nummer, twee eenvoudige ingrepen die geen zware investering vergen,
zal de Gentse huisartsenvereniging ook nagaan of de wachtdienst in de
toekomst bijkomend bereikbaar kan gemaakt worden via
internetteksttelefonie. Deze technologie heeft ten opzichte van faxen
en sms'en als grote voordeel dat directe, real-time communicatie
mogelijk is. Ook hier blijft de investering beperkt: de enige vereisten
zijn een computer of een al dan niet mobiele teksttelefoon, en een
softwarepakket. In Nederland is deze technologie al operationeel, in
Vlaanderen starten eerstdaags een aantal proefprojecten.
Bron: De Streekkrant.be
Bron: Vertaald nieuws voor Doven