de Stad, het OCMW, bij de Ombudsvrouw en de politie een
beroep doen op een tolk. Gratis en voor niks. Stefan Van Hove (Dienst
Sociale Voorzieningen): “Wie de Vlaamse Gebarentaal onder
de knie heeft, kan een beroep doen op een tolk Vlaamse Gebarentaal. Wie
de gebarentaal niet gebruikt, kan een schrijftolk inschakelen.”
Een
welkom initiatief vindt Wilfried De Graef, zelf een slechthorende
Gentenaar. “Loketbedienden hebben vaak niet door dat ik hen niet kan
verstaan. Ze zien mij als een ‘goedhorende’ en schakelen over op een
luidere stem wanneer ik hen niet begrijp. Dit leidt soms tot penibele
situaties, zeker als het loket met glas afgesloten is.”
Geen financiële drempel.
Om
het proefproject te realiseren, slaat de Stad de handen in elkaar met
het Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Dove Personen (CAB).
“Doven
die erkend zijn door het Vlaams Agentschap voor Personen met een
Handicap hebben recht op een aantal gratis tolkuren van de Vlaamse
overheid. Die tolken worden aangebracht door het CAB en mogen worden
ingezet voor welzijn, werk en onderwijs”, verduidelijkt Stefan Van
Hove. “We vonden het echter niet kunnen dat mensen moeten putten uit
dat beperkte aantal tolkuren om gebruik te kunnen maken van de
dienstverlening van de Stad. Een tolk kan nog in tal van andere
situaties van grote betekenis zijn.”
Daarom
neemt de Stad die uren nu voor haar rekening. Letterlijk. “Voor de
persoon die doof of slechthorend is verandert er niets: die vraagt nog
steeds een tolk aan bij het CAB en vermeldt daarbij dat hij de tolkuren
wenst te gebruiken bij de Stad. Het CAB stuurt zijn factuur vervolgens
naar onze dienst. De Stad staat bovendien ook in voor de
verplaatsingskosten van de tolk, die de dove persoon anders wel betaalt
wanneer hij gebruik maakt van de tolkuren van de Vlaamse Overheid.”
Wilfried
De Graef: “Als gebruiker van de Vlaamse Gebarentaal doe ik vaak een
beroep op tolken. Dikwijls op eigen kosten, want het aantal tolkuren is
beperkt. Voor een loketbezoek, dat soms niet zo lang duurt, loopt de
prijs evenwel heel snel op. Dit projet kan ik dan ook ten zeerste
toejuichen.”
Een overzicht van alle loketten en balies waar je
van deze dienstverlening gebruikt kan maken, vind je op de website van
de Stad of kan je aanvragen bij de Dienst Sociale Voorzieningen of via
Gentinfo (tel. 09 210 10 10). Je vindt op de website ook meer
informatie over het project zelf. Na één jaar zal het project worden
geëvalueerd en eventueel bijgestuurd..
Bron: Gents Stadsmagazine: Tekst: Frederique Dhondt, foto: Anne Deknock
Info
Dienst Sociale Voorzieningen
Woodrow Wilsonplein 1, 9000 Gent
09 266 76 34
09 266 76 89
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.gent.be/toegankelijkheid
Bevoegd: schepen Tom Balthazar
Bron: Vertaald nieuws voor Doven