weinig bekend over de perceptie van
gebarentaal. Het doel van dit onderzoek was dan ook het uitbreiden van
onze kennis over de menselijke waarneming van gebaren. Het blijkt
bijvoorbeeld dat gebarentaalgebruikers na het begin van een
handbeweging slechts een kort gedeelte hoeven te zien om te weten dat
het een gebaar is en wat het betekent.'
Automatische herkenning
De
verkregen inzichten vanuit de menselijke perceptie kunnen vervolgens
worden gebruikt voor de ontwikkeling van technologie voor het
automatisch herkennen van gebaren met camera’s en computers. Bij het
Delftse onderzoek leidde dit tot een opvallende toepassing van
automatische gebarenherkenning: een Elektronische Leeromgeving (ELo)
voor dove en slechthorende kinderen.
Plaatjes
In samenwerking
met de NSDSK (Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende
Kind) ontwikkelden de Delftenaren een computer die real time gebaren
kan herkennen en daardoor kan worden gebruikt om dove en slechthorende
kinderen sneller nieuwe gebaren te leren.
Bij een getoond plaatje
moesten de kinderen, in de leeftijd van drie tot zes jaar, het juiste
gebaar maken. De computer moest dat vervolgens beoordelen. Arendsen:
'En dat is behoorlijk moeilijk, want een computer raakt bijvoorbeeld
veel makkelijker in de war van irrelevant gefrunnik dan mensen.'
Begrijpelijk
Collega-promovendus
Jeroen Lichtenauer (faculteit EWI) zorgde ervoor dat de gemaakte
gebaren werden omgezet in informatie die begrijpelijk is voor een
computer. Arendsen hield zich als Industrieel Ontwerper meer bezig met
de mensgerichte aspecten. Gineke ten Holt vervulde als derde
promovendus een brugfunctie tussen deze twee disciplines.
Gebarenschat
Uit
nader onderzoek bleek dat de Elektronische Leeromgeving ook echt werkt.
De 'gebarenschat' van de kinderen die ermee hadden geoefend, nam meer
toe dan bij een controlegroep. Dit gold overigens alleen voor de wat
oudere kinderen. Of de ELo ook daadwerkelijk in de praktijk zal worden
toegepast, is volgens Arendsen nog onzeker. 'Dit hangt onder meer af
van financiële en organisatorische zaken.'
Bron:Blik op Nieuws - DovenNieuws.eu
Bron foto: Blik op Nieuws - TU Delft