mild gehoorverlies minder beperkend zou moeten zijn voor de schoolprestaties van leerlingen, dan een ernstig gehoorverlies. De ervaring van leerlingen met een verminderd gehoor leert dat dit niet altijd het geval is. De leerlingen ervaren dat het goed kunnen onderscheiden van geluiden een deel van het gehoorverlies goed kan maken.
Leraren focussen zich op de mate van gehoorverlies
Hoe
beter leerlingen geluiden kunnen onderscheiden, hoe beter ze een
gesprek kunnen volgen en hoe beter ze de uitleg van de leraar kunnen
volgen. Dat maakt het leren een stuk gemakkelijker. Dit reduceert het
belang van de mate van gehoorverlies met betrekking tot de
schoolprestaties.
Toch focussen leraren zich specifiek op de mate van gehoorverlies. Leerlingen met een groter gehoorverlies krijgen meer aandacht. Dit heeft tot gevolg dat andere leerlingen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben en dat is een probleem, aldus Hansen.
Leerlingen die geluiden minder goed kunnen onderscheiden, hebben mogelijk technische hulpmiddelen nodig, maar hier wordt mogelijk aan voorbijgegaan als leraren zich puur focussen op de mate van gehoorverlies.
De oplossing, aldus Hansen, is om de leraren beter te trainen en zo een groter bewustzijn te kweken.
Source: ”Hvad så? Høretab, emotioner, trivsel og integration
blandt unge hørehæmmede i et sociologisk perspektiv”, Center for
Ungdomsforskning, Copenhagen
http://www.cefu.dk/media/56483/ungoghoerehaemmet.pdf
Bron: doof.nl