cochleaire implantaten. Het rapport verdeelt de wereldmarkt in de VS,
Canada, Japan, Europa, Azië, Latijns Amerika en de rest van de wereld.
Voor elke regio wordt een jaarlijkse prognose van omzet gemaakt voor de
periode van 2000 tot 2015. Het rapport geeft de profielen van 116
maatschappijen van over de hele wereld. Het gaat over globale
strategieën en mogelijke trends, potentiële aanboorbare markten voor de
verkoop van cochleaire implantaten en over de handvol spelers dat de
markt domineert en over hun lange termijnprojecties voor de verkoop van
CI’s per geografische streek. En zo gaat het maar verder. Het gaat over
de zucht om geld te verdienen: hoe moet de dove medemens zijn, welke
zijn de communicatieprocessen, welke soort mensen vindt de maatschappij
aanvaardbaar of niet. Sommige doven willen me nu al een klap geven, ten
slotte zijn we allemaal vrije mensen en niemand is verplicht om iets te
doen. Het komt er op neer dat gezond verstand ons dicteert mee te gaan
in de multimiljoenen investeringsprojecten en dat gaat samen met een
agressieve marktstrategie. Er is wel een verschil tussen het aan de man
brengen van een reep chocolade en technologie die de mogelijkheid heeft
een groep mensen te verdrukken en de grenzen te verleggen van wie ze
zijn. Hebt u interesse voor het rapport? Natuurlijk. Je kunt het kopen
voor de prinselijke som van 3.560 euro. Ik denk niet dat doven een
gratis rapport zullen krijgen om dan de strategie van de bedrijven voor
de komende 6 jaar op hun blog te publiceren. Besluit: er bestaat een
wereld die doven ziet als handelswaar om geld te verdienen. Een wereld
van investeerders die nog nooit een dove heeft ontmoet, en er zeker
niet mee kan communiceren. Hun referentiekader zijn de aandeelhouders
en wanneer ze genoeg zullen verdiend hebben om met pensioen te gaan.
Wij cynisch? Nooit.
http://www.grumpyoldeafies.com/2009/03/report_on_world_audiolgocial_d.html
Bron: Vertaald nieuws voor Doven