Bij de start op 1 april 2007 waren dat er acht. „Acht doven die elders moeilijk aan de bak kwamen. Aan werk kómen is voor mensen met een gehoorbeperking soms nog te doen, aan het werk blíjven is veel lastiger.” De begeleiding van doven in de horende wereld kost tijd en energie „en die zijn er na verloop van tijd vaak niet meer. Veel doven zitten vereenzaamd thuis.”
Het was uit bewogenheid met dit lot dat vier echtparen de schouders zetten onder De Verbinding en er hun geld in staken. Twee stellen hadden zelf een doof kind en wisten dus van nabij wat het was om wel te willen werken, maar moeilijk te kunnen. Van Burik, van oorsprong Utrechter, verhuisde eind jaren tachtig met KPN –waar hij als ict-opleider werkte– richting noorden. En runt sinds 2007 De Verbinding. „Het is machtig om aan het slot van je werkzame leven nog zoiets als dit te mogen doen.”
De fabriek valt ruwweg in tweeën uiteen: de afdeling dakkapellen en de hal waar schuifpuien worden gemaakt. In beide gevallen gaat het om de totale fabricage: van ruwe balk en standaardlengte aluminiumprofiel tot complete luxe dakkapel en gelikte en beglaasde schuifpui.
Of machines draaien of stilstaan horen de dove werknemers niet: ze zien het aan extra lampen. ”Wanneer Wim met zijn rug naar je toestaat dan niet storen”, hangt er op de zogeheten CNC-machine waarmee verschillende bewerkingen worden gedaan aan de schuifpui-in-wording.
Het werk in Groningen komt allemaal via Schipper Kozijnen in Opmeer, een bedrijf met in totaal 250 werknemers en nog vier vestigingen elders in het land. Van Burik: „Als je het hebt over maatschappelijk verantwoord ondernemen: daar is Schipper een kei in. Die mentaliteit komt uit hun hart. Door ons partnership zijn wij altijd voorzien van voldoende werk.”
Het grote hart van Schipper Kozijnen ligt ook ten grondslag aan de extra klus die nu richting Groningen kwam. „In IJmuiden viel door de crisis een fabrikant van dakkapellen om en dertig klanten die zaten te wachten op hun bestelling stonden opeens met lege handen en zagen de aanbetaling in rook opgaan. Schipper kon dat moeilijk aanzien en belde ons. Wij zeiden ja en zullen de extra prestatie leveren. Dat gaat via overwerk: onze mensen krijgen de uren gewoon betaald en De Verbinding draagt de kosten. Die overuren en lagere opbrengst zijn onze bijdrage.”
De orderportefeuille voor 2009 is sowieso prima gevuld, weet Van Burik. „Tegenover 200 dakkapellen en 2000 schuifpuien staan zoveel productie-uren die wij van Schipper krijgen. Op dit moment zijn dat er jaarlijks 12.500, we groeien langzaam naar ons doel van 35.000 uur.” Omdat Groningen voor veel afnemers niet ‘om de hoek’ ligt, zijn er plannen voor een tweede vestiging: in Ede. „Als dat allemaal werkelijkheid is, is er werk voor 25 dove timmerlieden.”
Voor het zover is, duurt nog wel even. „Ons punt van break-even hadden we graag al dit jaar bereikt, maar dat lukt niet. We werken met een speciale groep, doorgaans wat minder geschoolden. We zijn een gewoon bedrijf, vallen onder de cao kleinmetaal. En ik durf de bewering aan dat we prima werk leveren: doven zijn namelijk héél secuur in wat ze doen. Je zult hier niemand betrappen op afraffelen.”
Bron: Reformatorisch Dagblad - DovenNieuws.eu