,,Als ik met mijn moeder kleding ga
kopen en ik vraag de verkoopster of ze een andere maat heeft, dan
krijgt mijn moeder antwoord, niet ik.'' Horende mensen hebben moeite om
met doven te communiceren en daarin moet verandering komen, vinden
Corine en Barbara.
Daarom gaan ze in september beginnen met
cursussen gebarentaal voor horende beginners. Ze hebben er een
bedrijfje voor opgericht: Zichtbaar.
In het dagelijks leven
geven ze allebei les op één van de scholen van de Auris Groep, een
organisatie die is gespecialeerd in onderwijs aan en begeleiding van
kinderen en volwassenen met gehoorproblemen. Als zij geen les geeft
werkt Barbara op kantoor bij de Auris Groep.
De Goudse vrouwen
kennen elkaar al vanaf hun kinderjaren. ,,De wereld van doven is heel
klein, je kent al gauw iedereen. We zaten op dezelfde dovenschool en we
hebben allebei de hbo-opleiding gebarentaal gedaan,'' zegt Corine.
Overigens
zegt ze dit in gebarentaal. Dankzij het inschakelen van een
gebarentaal-tolk verloopt het interview vlotjes; zonder tolk zou het
moeizaam zijn gegaan. Je beseft beschaamd dat doven eigenlijk veel meer
kunnen dan horenden; ze kunnen immers liplezen èn ze beheersen de
gebarentaal. ,,Veel horenden zijn zich niet bewust wat doof zijn is, ze
schrikken zelfs als ze tegenover een dove komen te staan en ze maken
zich uit de voeten omdat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Die
drempel willen wij verlagen,'' zegt Corine.
De twee richten zich
met hun lessen op iedereen die met dove mensen te maken krijgt. Artsen,
ziekenhuispersoneel, politiemensen, bijvoorbeeld. ,,Maar je kunt ook
denken aan werknemers van bedrijven die dove mensen in dienst hebben en
aan scholen. Er zijn steeds meer doven die een school voor horenden
bezoeken,'' zegt Corine. Eigenlijk komt iedereen wel eens met een dove
in contact, dus kunnen we allemaal wel een paar lessen gebruiken.
Het
gaat in de lessen niet alleen om het leren van gebarentaal, maar ook om
de dagelijkse omgang met doven. ,,Veel mensen beseffen niet dat
langzaam praten en oogcontact belangrijk zijn,'' zegt Corine. Soms weet
winkelpersoneel niet hoe te reageren. ,,In de kaaswinkel werkte een
nieuw meisje dat heel snel tegen me sprak,'' zegt Barbara. ,,Toen ik
vroeg of ze rustig wilde praten schrok ze daar zo van dat ze niet wist
hoe te reageren. Ze begon overdreven langzaam te praten.''
Oogconctact
is voor de dove erg belangrijk om een indruk te krijgen van de stemming
van degene tegenover hem. ,,Wie bijvoorbeeld boos is verheft zijn stem,
en dat kunnen wij niet horen. Daarom letten wij scherp op de mimiek,''
zegt Barbara.
De horende cursisten mogen straks in de les hun
stem niet gebruiken. ,,Mensen die gebarentaal gebruiken zijn soms
slecht te verstaan. Daarom is het voor de horende beter om ook de stem
niet te gebruiken. Zo zijn we allemaal gelijkwaardig,'' zegt Barbara.
,,Zo ontwikkelen de cursisten vanzelf visuele vaardigheden en raken ze
gewend aan liplezen. Maar we bouwen het rustig op. De cursisten mogen
wel het mondbeeld blijven gebruiken, en desnoods iets opschrijven.''
Wanneer
meer mensen de gebarentaal machtig zijn én zich aan doven weten aan te
passen dan verbetert de leefsituatie van mensen met een gehoorprobleem.
Daarom legt Zichtbaar ook de nadruk op voorlichting. ,,Horenden passen
zich niet zo snel aan, en daardoor raken doven gefrustreerd,
bijvoorbeeld als ze de lessen op school niet kunnen volgen. Als er geen
voorlichting wordt gegeven moet de dove steeds aan de bel trekken. Maar
eigenlijk moeten beide groepen zich aanpassen,'' zegt Barbara. En
datzelfde geldt in het bedrijfsleven, vult Corine aan. ,,Doordat
horende collega's geen rekening met hen houden raken sommige doven op
het werk geïsoleerd. De sfeer wordt bepaald door het contact met de
collega's, en als dat er niet genoeg is krijg je vanzelf dat de dove
het niet meer naar zijn zin heeft op zijn werk.''
De twaalf lessen omvattende basiscursus begint in september en wordt gegeven in Buurthuis De Kade in Gouda. Meer informatie: www.zichtbaar-ngt.nl. sms'en met de telefoon kan ook: 06-50929027
Bron: dovennieuws.eu