"Max (de muziekpedagoog bij Compas) zette de noten op het bord en wij speelden die na", vertelt Anissa. "Elke trom heeft een ander licht als je slaat. En als je hard slaat krijg je meer licht", zegt de scholiere. Om ook trillingen te kunnen vóelen draagt de dove gebruiker een trilband om het middel, met een draad verbonden aan het drumstel. Wat horenden aan geluid ervaren vóelen doven in enigszins vergelijkbare zin.
"Het is een principe dat we in het dovenonderwijs al lang hanteren", vertelt de muziekpedagoog, Max Verdoes. "Al in 1938 is het idee geboren om doven te laten kennismaken met een van de ondersteunende communicatie-pilaren, de wereld van het geluid.
Volgens Verdoes is voor communicatie – hier ook bedoeld het leren spreken van doven -het ritmische deel het meest belangrijk. En over de rol die het zojuist uitgeprobeerde drumstel kan spelen zegt de muziekdocent: "Dit instrument kan in ieder geval de reeds lang toegepaste geluidsopvoeding een mooie verse impuls geven, mits goed toegepast."
De razendsnelle feedback door middel van de LEDs (Light Emitting Diodes) is een bijzondere aanvulling op het gevoel dat het bespelen van een drumstel aan de bespeler geeft.
Marina en Anissa zeggen beiden dol te zijn op muziek. Thuis luisteren ze vaak, Marina naar meer romantische liedjes, Anissa ook andere popmuziek. Daarbij maakt Anissa in haar geluidswaarneming gebruik van een CI (cochleaire implantatie) en Marina draagt oorhangers. Na het bespelen van de drums zien zij zich niet in een toekomstige dovenrockband spelen. "Maar dit instrument geeft een gaaf gevoel. Ik zou er wel meer mee willen oefenen," zegt Marina Romkema. Anissa knikt bevestigend.
"Geoefende dove leerlingen zullen waarschijnlijk nóg ritmischer bezig kunnen zijn, wat een positieve invloed kan hebben op elk facet van de motoriek en het geheugen," verwacht Max Verdoes. Als het gemoderniseerde idee nog verder tot rijping komt in combinatie met een computer is het volgens Verdoes mogelijk een programma te ontwikkelen, dat (door de licht-aansturing) ritmes voorspeelt. De dove gebruiker hoort/voelt het ritme en ziet aan de kleur op welk instrument gespeeld wordt. Daarna moet zo'n sequens (slagen op verschillende trommen, aangeboden in een ritme) worden herhaald. De computer controleert dat en op deze manier zouden leerlingen zelfstandig kunnen oefenen.
In hun evaluatie vinden Anissa en Marina al een nieuwe toepassing van de gebruikte techniek. "Als je een gitaar en een piano speelt kun je de klanken misschien ook in kleuren laten omzetten. Net als bij de lichttrom." De effecten zullen dan nóg genuanceerder kunnen zijn, denken ze. De meisjes willen maar zeggen dat de kleuren bij het lichtdrumstel het meest imponeerden.
Bron: Brabants Dagblad - DovenNieuws.eu