30 jaar kampen inmiddels met blijvende gehoorschade. Dit stelt Martine
Bouman, directeur van het Centrum Media & Gezondheid (CMG). 'We
moeten als maatschappij nu actie ondernemen, want elk jaar komen er
20.000 jongeren met blijvende gehoorschade bij', aldus Bouman.
GO>OUT PLUG>IN
Het CMG heeft daarom de campagne GO>OUT PLUG>IN gestart om
gehoorschade door (te) harde muziek tegen te gaan. Deze campagne valt
samen met een nieuwe trend onder jongeren: pluggen. Pluggen staat voor
oordopjes dragen bij het uitgaan naar discotheek, poppodium of dance
event. 11% van de uitgaande jongeren draagt op dit moment al wel
gehoorbescherming. 'Het is dus niet raar om je oren te beschermen
wanneer je uitgaat en het doet ook geen afbreuk aan de muziekbeleving',
aldus Bouman. 'Door daarnaast af en toe in de chill out of in de
buitenlucht een 'oorpauze' te nemen, bekort je de tijd dat je oren aan
de harde muziek worden blootgesteld. Daardoor neemt de kans op
gehoorschade ook af.'
Trendsettende uitgaansgelegenheden/-organisaties in Amsterdam, zoals
Paradiso, Jimmy woo en de Melkweg pakken hun maatschappelijke
verantwoordelijkheid op en nemen deel aan GO>OUT PLUG>IN.
Speciaal getrainde jongerenteams geven in deze discotheken en op events
voorlichting aan leeftijdgenoten. 'Jongeren zijn gevoelig voor de
ervaringen van leeftijdgenoten. Die nemen ze serieus, omdat het gaat om
mensen zoals zijzelf. Goede informatie die op een leuke manier wordt
gebracht, pikken ze vervolgens snel op', vertelt Merlin Jurg,
campagnemedewerker van het CMG
Sound de soap
Als onderdeel van de campagne GO>OUT PLUG>IN heeft CMG in
samenwerking met Endemol een internetsoap gelanceerd om gehoorschade
bij jongeren onder de aandacht te brengen. SOUND is een minisoap over
liefde, ambities en decibellen en bestaat uit 10 afleveringen van
ongeveer 2,5 minuut die samen een compleet drama in zakformaat vormen.
Miljuschka Witzenhausen, die de hoofdrol speelt, heeft haar ervaring
als TMF-boegbeeld ingezet voor de rol: “Als actrice is ervaring met het
onderwerp niet per se nodig, maar het is beslist waar dat het thema mij
aanspreekt vanuit mijn ervaring. Ik heb het vak geleerd van iemand die
altijd al oordopjes droeg. Vanwege de serie heb ik ze nu zelf ook en
daar ben ik heel blij mee. Ook al draai ik zelf niet meer, uitgaan doe
ik nog steeds en dan komen ze uitstekend van pas.”
Voor meer informatie over de campagne en voor de gehoorschadecheck, surf naar:
http://www.gooutplugin.nl
Voor de afleveringen van de internetsoap SOUND, surf naar:
http://www.sound-soap.nl
Bron: Oorakel