"Teletekst is laagdrempelig", verklaart Jaap Abarbanel het succes. Hij is directielid bij het Nederlandse TSS, een belangrijke leverancier van teletekstsystemen in Nederland en Europa. “Alle informatie, van sport tot het weer, zit onder één navigatie. Een navigatie waar de kijker aan gewend is geraakt.”
De teletekst van de NOS is het bekendst. Maar ook teletekst van commerciële zenders en regionale omroepen wordt regelmatig geraadpleegd. En voor deze twee laatste partijen kleeft er ook een commercieel belang aan.
“RTL en SBS verdienen veel met hun erotische advertenties”, zegt Abarbanel. TSS levert onder meer systemen aan RTL en ProSieben Sat1, de eigenaar van SBS.
Voor regionale omroepen is de erotiek geen advertentietrekker. “Eerder de slager op de hoek”, zegt Arjen Holterman van RTV Noord. “Of een plaatselijke school.” Op RTV Noord worden roosterwijzigingen van het Fivelcollege in Delfzijl via teletekst doorgegeven. “De plaatselijke voetbalclubs hebben ook een pagina.”
Deze regionale instellingen betalen daar voor. Niet veel. “Het is niet te vergelijken met wat SBS krijgt voor een advertentie.” Maar alle beetjes helpen bij regionale omroepen.
Tot voor kort zaten alle RTV’s bij TSS. Maar sinds een jaar zaagt het Engelse Sysmedia aan die positie. De Britten hebben een lange geschiedenis met teletekst. Zij ontwikkelden in 1974 het eerste systeem voor de BBC, Ceefax. "RTV Utrecht, RTV Drenthe en RTV Noord zijn naar ons overgestapt”, zegt Daimon Hall, sales manager van Sysmedia.
“Voor een deel is onze beslissing emotioneel”, legt Holterman uit. TSS sloot een paar jaar geleden een overeenkomst met Omroep Reclame Nederland waaraan alle regionale omroepen mee moesten doen. “Voor veel van ons voelde dat als het inleveren van onafhankelijkheid”, zegt Holterman. “Maar wij bepalen liever zelf wat er gebeurt.”
Maar er zijn ook financiële redenen. Het aanbod van Sysmedia was voor RTV Noord veel gunstiger dan de aanbieding van TSS. “Minder duur, zonder maandelijks terugkerende kosten. Het is het verschil tussen teletekst als verliespost of niet.”
Volgens Holterman was Sysmedia veel gretiger om de regionale omroep te binden. “Technologisch ontlopen ze elkaar weinig. Maar je merkt dat Sysmedia teletekst belangrijk vindt. TSS behandelt het toch meer als een nichemarkt.”
De gulzigheid van het Britse bedrijf is deels terug te voeren op ontwikkelingen op de thuismarkt. In Engeland dreigt teletekst langzaam uit te sterven door de introductie van interactieve televisie. De set-top-box maakt teletekst in toenemende mate overbodig. Vrijwel alle grote omroepen stopten met de dienst. Waardoor Sysmedia gedwongen wordt naar het buitenland te kijken.
Dat verklaart het gretige optreden in de Nederlandse markt. Het bedrijf wil via de regionale omroepen de Nederlandse markt bestormen. “Wij willen alle RTV’s in Nederland bedienen”, aldus Hall. Op dit moment zijn dat er drie. Maar volgens Hall zal er snel nog eentje volgen.
En TSS? Abarbanel lijkt er niet erg mee te zitten. “Het is natuurlijk een hele kleine markt. En op dit moment ligt onze focus eerder op interactieve televisie.”
“Maar natuurlijk is het vervelend om een klant naar een ander te zien gaan. Maar dat gebeurt andersom ook wel eens.”
Bron: z24 - DovenNieuws.eu