wagens te installeren. 'Anders horen automobilisten ons niet meer
naderen, waardoor ze veel trager uit de weg gaan en wij moeilijker en
vooral langzamer door het verkeer geraken', zegt Francis Boileau,
woordvoerder van de Brusselse brandweer. Ook het Antwerpse korps heeft
onlangs 'heel luide sirenes aangekocht, al is er bij ons gelukkig nog
geen sprake van gehoorbeschadigingen', zegt luitenant Peter Vanspauwen.
Volgens Boileau zijn krachtigere autoradio's en de
veel betere geluidsisolatie van moderne auto's de belangrijkste
oorzaken van dit probleem. Zijn korps heeft nu zelfs sirenes die 115
decibel halen, wat als 'extreem luid' wordt gekwalificeerd.
'Maar zelfs met die sirenes is het probleem nog niet van de baan. Nog
luidere systemen installeren, is geen optie. We hebben nu al drie
brandweerlui-ambulanciers met gehoorschade, omdat ze te vaak zijn
blootgesteld aan de sirenes', zegt Boileau.
Korpsen als die van Brussel en Antwerpen kijken daarom reikhalzend uit
naar de ingebruikname van het project 'Mute on Request' van
Binnenlandse Zaken. 'Dat project houdt in dat brandweerwagens bij een
dringende interventie een radiosignaal kunnen uitzenden', zegt Tom De
Keyser, adviseur van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael
(Open VLD). 'Dat radiosignaal zorgt ervoor dat de autoradio's in een
straal van zo'n 20 à 100 meter rond de brandweerwagen een stiltesignaal
ontvangen, waardoor automobilisten de nadere brandweerwagen opnieuw
horen aankomen', zegt De Keyser. 'Je kunt het vergelijken met de
verkeersinfo die via RDS (radio data system, techniek die digitaal tekstinformatie aan radioprogramma's toevoegt, nvdr.)
wordt rondgestuurd en ook het gewone radioprogramma onderbreekt.' Het
systeem zou de brandweer moeten toelaten weer minder krachtige sirenes
te gebruiken.
Het Belgisch Instituut voor Post en
Telecommunicatie (BIPT) heeft onlangs zijn goedkeuring gegeven. 'We
wachten alleen nog op een overleg tussen het BIPT en de gewesten. Want
volgens de letter van de wet wordt een brandweerwagen die zo'n signaal
uitzendt een radiostation en heeft die een zendvergunning nodig, wat
een bevoegdheid van de gewesten is.'
Volgens De Keyser zal er met het systeem nog wat moeten worden geëxperimenteerd.
'Sommige brandweercommandanten zouden in de plaats van een stiltesignaal liever het geluid van een sirene uitzenden. Dat gaan we nog bekijken.'
Het zijn de korpsen zelf die beslissen of ze in het project 'Mute On
Request' stappen. 'Landelijke korpsen zullen minder last hebben van
deze problematiek', zegt De Keyser. Het systeem zou enkele honderden
euro's per brandweerwagen kosten. (wer)
Bron: Nieuwblad.be