Image SIRE vraagt al 40 jaar om begrip voor elkaar en oppassend gedrag.Al veertig jaar lang probeert de Stichting Ideële Reclame (SIRE) onderbelichte maatschappelijke onderwerpen op de publieke agenda te krijgen. Het idee komt uit Amerika en de campagnes kunnen gaan over gedragsveranderingen in het verkeer 
of het vooroordeel dat in achterstandswijken alleen maar domme kinderen wonen. Dat er nog genoeg te doen is, bewijzen de 2600 ideeën die zijn ingestuurd voor de nieuwste SIRE-campagne in 2008. Op 4 oktober wordt het nieuwe onderwerp bekend gemaakt.

Overigens bestaat nog steeds de misvatting dat SIRE een onderdeel is van de overheid. De mensen achter de stichting krijgen belangeloze hulp uit de communicatiebranche, krijgen gratis advertentieruimte en ontvangen donaties. Ze hebben geen banden met de overheid. In de afgelopen veerig jaar zijn tientallen advertenties en reclames voorbij gekomen om de Nederlander op zijn 'fouten' en 'tekortkomingen' te wijzen.

1984: begrip voor doven
De veertigste campagne vroeg om aandacht voor doven en slechthorenden. Het doel van de actie was het begrip voor doven te vergroten. SIRE probeerde het met een aantal 'grappige' advertenties.
Image


Bron: Dag