Algemeen

De Chat- spoedlijn voor doven en slechthorenden

Zorgverzekering Achmea
Image In geval van nood helpen de Centrale Huisartsenposten Rijnmond doven en slechthorenden buiten kantooruren via de chat. Ze zijn hiermee de eerste centrale huisartsenpost die dit unieke concept mogelijk maakt. ‘Wij willen de drempel voor deze doelgroep verlagen en hen zo snel mogelijk effectief zorg bieden in geval van nood,’aldus Marianne Kalb, kwaliteitsfunctionaris bij de Centrale Huisartsenposten Rijnmond. ‘Na kantooruren en in het weekend zijn we bereikbaar via de chatbutton op onze 

onze website. 

Dit is mogelijk op al onze locaties, namelijk: Rotterdam Zuid, Ruwaard, de locatie in het  Sint Franciscus Ziekenhuis en de locatie IJsseland.’ Deze tool is ontwikkeld in samenwerking met Swedoro, de belangenorganisatie voor Doven en Slechthorenden in de regio Rotterdam en in overleg met MEE Rotterdam Rijnmond en de chataanbieder Chatkantoor, een initiatief van Chatway International uit Kerkrade. Gera Vonk-Huijsjes, voorzitter van Swedoro, is al langer bezig met de toegankelijkheid te verbeteren voor doven en slechthorenden. Ze is zelf doof en ervaart vaak hindernissen. Via haar tolk vertelt ze: ‘Bij de huisartsenposten hadden we al een tijdje de Teksttelefoon, maar we merkten dat dit teveel tijd kostte en vaak werkte het niet optimaal.

Met chatten heb je snel 1- op- 1 contact en kun je snel met je spoedvraag terecht. Je voelt je daardoor zelfstandiger en zelf-redzamer, zonder dat je hulp hoeft in te schakelen van derden.’ Na wat kinderziektes is de chatbutton op de website nu goed operationeel. Marianne: ‘Er is altijd één assistente verantwoordelijk voor de chat. Mocht deze assistente niet bereikbaar zijn, dan kan een andere assistente dit overnemen. Er gaat een belletje waardoor we snel alert zijn en vragen kunnen beantwoorden. Er wordt nog niet heel veel gebruik van gemaakt, maar wij hebben elke week wel een paar spoedchats.

We proberen dit steeds meer onder de aandacht te brengen bij de doelgroep en ook bij andere huisartsenposten in overige regio’s.’ Gera Vonk-Huijsjes ervaart zelf als dove hoe lastig de drempel is om een huisartsenpost te bereiken in geval van nood. Gera: ‘Ik heb ooit met spoed contact moeten opnemen met de huisartsenpost. Dan moet ik toch op anderen vertrouwen die voor mij een telefoontje kunnen plegen, want dat kan ik zelf niet. Ik ervaar ook bij een bezoek aan een huisarts dat dit altijd erg lastig gaat. Swedoro komt als belangenorganisatie op voor de belangen van mensen met een auditieve beperking. Ik ben erg blij dat deze mogelijkheid er is, want ook voor mij maakt dit het leven gemakkelijker, zeker in geval van nood.

Op de website van de Huisartsenposten http://www.huisartsenpostenrijnmond.nl ziet u  rechtsboven 

de afbeelding  "Doven en Slechthorenden Live-Chat".oor.jpg

 


Bent u doof of slechthorend?
Hebt u direct een huisarts nodig?
Gaat het om hulp buiten kantooruren?
Kunt u niet wachten tot de volgende werkdag van uw eigen huisarts?

Informatie over specifieke contactmogelijkheden met de huisartsenposten voor dove- en slechthorende mensen, die wonen in
Rotterdam, Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek, Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel. Ridderkerk, Barendrecht, Albrandswaard, Rozenburg, Hoogvliet, Pernis, Spijkenisse, Pernis, Hellevoetsluis, Westvoorne, Bernisse, Brielle

Woont u in een postcodegebied welke hieronder vermeld is?
Dan kunt u als u direct een huisarts nodig heeft, buiten kantooruren (17.00u - 8.00u) en tijdens weekend en feestdagen, contact opnemen via:


1 De website van de Centrale Huisartsenposten Rijnmond:
U logt in op www.huisartsenpostenrijnmond.nl en kies de huisartsenpost in uw postcodegebied (postcodegebieden: klik op overzicht postcodegebieden) druk op live chat groene oortje

2 De teksttelefoon via de KPN:
Tel nummer: 0900 -8410
De assistente zorgt dat uw hulpvraag terecht komt bij de huisartsenpost in uw postcodegebied;

Een ervaren doktersassistente:

- vraagt u om uw gegevens en klachten in te typen en stelt aanvullende vragen;

- geeft aan wat de huisartsenpost voor u kan doen,
dat kan zijn: een advies, een recept, een afspraak op de
huisartsenpost in uw postcodegebied of een huisbezoek door een dokter.
Wanneer u in levensgevaar bent, kan de huisartsenpost een ambulance voor u regelen.

- Uw eigen huisarts wordt de volgende dag van uw contact met de huisartsenpost op de hoogte gebracht.

U kunt natuurlijk ook altijd iemand anders voor u laten bellen

Houdt u alstublieft de volgende gegevens bij de hand:
- naam, adres, postcode en geboortedatum
- naam van uw huisarts
- namen van medicijnen die u gebruikt


Voor het waarborgen van de kwaliteit worden de gegevens van alle contacten met de huisartsenpost, bewaard.
Ieder contact, ook een telefonisch advies van de assistente, wordt bij uw verzekering in rekening gebracht.

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.huisartsenpostenrijnmond.nl

Adressen huisartsenposten: Postcodegebieden:
** Postcode: 3181 t/m 3196 en 3201 t/m 3235
Huisartsenpost Ruwaard
(Ruwaard van Puttenziekenhuis)
Ruwaard van Puttenweg 500
3102 GS SPIJKENISSE
Tel: 0181 62 70 55

** Postcode: 2629, 2636, 2641, 2651 t/m 2652, 2661 t/m 2662 en 3011 t/m 3065
Huisartsenpost St.Fransiscus Gasthuis
Kleiweg 500
3045 PM Rotterdam
Tel: 010 466 95 73

** Postcode: 2901 t/m 2909, 2911 t/m 2914, 2921 t/m 2925, 3059 en 3064 t/m 3069
Huisartsenpost IJsselland
Prins Constatijnweg 2
2906 ZC CAPELLE AD IJSSEL
Tel: 010 279 92 62

** Postcode: 2980 t/m 2989, 2991 t/m 2995, 3071 t/m 3089 en 3161 t/m 3176
Huisartsenpost Zuid
Groene Hilledijk 315
(Ingang Dordsestraatweg)
3075 EA ROTTERDAM
Tel: 010 290 98 88

 

 

Image


Bron: Zorgverzekering Achmea/Huisartsenpost