Effect van de hulpverlening
Over het effect van de hulpverlening zijn de meeste cliënten tevreden.
Bij ruim driekwart van hen is dankzij Bureau DDS de situatie verbeterd.
Vragen beantwoorden
Wie een vraag aan Bureau DDS heeft, wordt snel geholpen. Dat vindt meer
dan 80 procent van de ondervraagde cliënten. Op de vraag die ze hebben,
krijgen doven en slechthorenden bijna altijd antwoord, wijst het
onderzoek uit.
Informatie en medewerkers
De meeste doven en slechthorenden
vinden dat ze voldoende en duidelijke informatie krijgen van DDS. Ze
oordelen over het algemeen positief over de medewerkers. Die zijn
deskundig en begrijpen degene die tegenover hen zit. Ook nemen ze hun
cliënten serieus, antwoordde het grootste deel van de geïnterviewden.
Verbeterpunten
Natuurlijk zijn er ook punten waarop DDS kan
verbeteren. Zo vinden veel cliënten het jammer dat het Bureau ’s avonds
en in het weekend gesloten is. Ook zijn de website, de klachtenregeling
en het privacyreglement te weinig bekend. En vooral doven geven aan dat
verschillende medewerkers beter gebarentaal moeten leren.
Over het onderzoek
Raad op Maat is een kennis- en adviescentrum voor mensen met een
handicap. Aan alle slechthorende cliënten van Bureau DDS stuurde het
centrum een vragenlijst op.
Voor de dove cliënten hebben Bureau DDS en Raad op Maat een nieuwe
enquêtemethode ontwikkeld. Een speciaal getrainde communicatiedocent
legde daarbij de vragenlijst in gebarentaal voor aan de dove cliënten.
Bron:BDDS / DovenTV