Slechthorende kinderen leggen moeilijk contact met de wereld om hen heen. De kans op verkeerd begrijpen en verkeerd begrepen worden is groot. Ze begrijpen een grapje net verkeerd, net te laat en staan vaak buitenspel. Onzekerheid en frustraties kunnen eerder ontstaan. Kinderen met spraak-taalmoeilijkheden kunnen in de regel wel goed horen. Zij hebben ook veel moeite met het (snel) begrijpen van wat wordt verteld, met name in grote groepen. Deze kinderen hebben vaak moeite om hun gevoelens onder woorden te brengen.
Net als andere kinderen willen deze kinderen graag sporten. Als de
begeleiders onderstaande tips in acht nemen dan is dat meestal geen
probleem:
Algemeen
1. Luister goed naar de adviezen van ouders.
2. Een
hoorapparaat is een hulpmiddel en maakt van een slechthorend kind geen
goedhorend kind. Bij bepaalde sporten kan het hoorapparatuur beter uit
(zwemmen). Let er op dat bij andere sporten of activiteiten het
hoorapparaat en eventuele andere hoorhulpmiddelen goed worden gebruikt.
De groep en het kind
3. Vertel van tevoren aan
de groep dat het kind slechthorend is of een spraak-taalprobleem heeft.
Of laat het kind dit zelf doen als zij/hij dat wil.
4. Accepteer nooit pestgedrag.
5. Leeftijdgenootjes
of wat oudere kinderen vinden het vaak leuk om iemand met een handicap
te helpen. Laat dit niet overdreven veel toe. Een maatje is goed, maar
het kind moet leren om op eigen benen te staan.
6. Beperk de
extra aandacht voor het kind tot zaken die te maken hebben met de
slechthorendheid of de spraak-taal problematiek; het kind mag niet in
een uitzonderingspositie terecht komen.
Communicatie
7. Zorg bij instructies dat het
kind naar u kijkt en dat uw mond goed zichtbaar is. Ga bijvoorbeeld
niet met de rug naar het licht staan.
8. Goed articuleren (niet
luider praten maar duidelijk) en mimiek gebruiken (handen en voeten,
uitstraling, houding e.d.). Pas op dat het niet overdreven wordt.
9. Eén
voor één spreken! Niet tussendoor met iemand anders gaan praten. Het
hebben van geduld is nu eenmaal belangrijk in de communicatie met het
kind.
10. Controleer of het kind de opdracht goed uitvoert. Dán
pas bent u zeker of de opdracht goed begrepen is. Een bevestigend
antwoord van het kind op uw vraag "heb je het begrepen?" geeft dus nog
geen zekerheid.
Folder bestellen?
De gratis
folder, een word-bestand van de folder en een jpg-bestand van de
voorkant van de folder, zijn via de FOSS op te vragen.
FOSS
Postbus 14
3990 DA Houten
T. 030-2340663
F. 030-6360689
E. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
I. www.foss-info.nl
Bron: sport.nl