gepresenteerd. ReclameWeek sprak met De Kam over dit unieke project.
Wanneer kwam je op dit idee?
‘Na verschillende leerzame
stageperiodes gedurende mijn opleiding is mijn passie voor vormgeving
en vervaardigen van sieraden ontstaan. Op een goede ochtend werd ik
wakker en wist ik, dit is wat ik wil doen als afstudeerproject.
Gehoorsieraden ontwikkelen en het mooie is dat ik ze zelf ook kan
dragen, omdat ik als draagster van hoortoestellen ook tot de doelgroep
behoor.’
Gaan je sieraden van uitbundig tot ingetogen, of zit het meer op 1 lijn? Heb je sieraden voor verschillende gelegenheden?
‘Mijn gehoorsieraden gaan van uitbundig tot ingetogen. Ik heb met verschillende stijlen, gelegenheden en leeftijden rekening
gehouden. Zo heb ik bijvoorbeeld een gepunnikt kapje voor het
hoortoestel ontworpen in verschillende kleuren, zelf draag ik deze
graag op een ‘doordeweekse’ dag. Voor chiquere gelegenheden draag ik
een groter opvallend sieraad bijvoorbeeld een in zilver bewerkte
`vlies` die je aan het oorstukje kunt bevestigen.’
Hoe ben je te werk gegaan met de productie?
‘Tijdens
mijn afstudeerperiode heb ik stage gelopen bij Orefario, edelsmeedkunst
en bij Corina Rietveld, sieradenontwerpster. Bij deze stages heb ik
mijn sieradenlijn kunnen ontwikkelen en vervaardigen.’
Welke praktische voorwaarden heeft het sieraad, waar je gaandeweg bent achtergekomen?
‘Het
belangrijkste is het gewicht. Het sieraad mag bijvoorbeeld niet meer
dan ongeveer 7 gram wegen, anders wordt het een overbelasting voor het
oor en het hoortoestel. Mijn uitdaging is dus om zo lichtgewicht
mogelijk tot mooie ontwerpen te komen.’
Hoe ben je bij de hoofdsponsor terechtgekomen?
‘Als slechthorende ben ik klant bij Beter Horen. Zodoende kwam ik op het idee om Beter Horen te benaderen voor sponsoring voor mijn catwalkshow afgelopen 5 juni. Dit pakte zeer positief uit.’
Reageerden zij direct enthousiast, of moest je ze nog wat overtuigen?
‘Beter
Horen reageerde vrijwel direct heel enthousiast. Het dragen van een
hoortoestel kent nog altijd veel taboes. Beter Horen heeft aangegeven
dat zij graag een initiatief ondersteunen dat bijdraagt aan de
acceptatie van gehoorverlies.’
Is het echt je doel slechthorendheid uit de eventuele taboesfeer te halen hiermee?
‘Mijn
doel is om het hoortoestel modegevoeliger te maken, waarom een bril wel
als modeitem en een hoortoestel niet? Een hoortoestel draag je voor een
langere periode en je kunt er veel mee. Daarom hoef je je er niet voor
te schamen. Een gehoorsieraad staat leuk en het maakt het alleen maar
makkelijker omdat hiermee ook je gehoorbeperking zichtbaarder wordt.’
Heb je daarom voor die expliciete naam gekozen? Had je ook nog andere namen als optie?
‘Ja, No Shame staat voor schaamteloos. Ook al heb een handicap, je bent even veel waard als ieder ander.’
Wat zijn je ambities/plannen met dit project?
‘Ik ben nu
in gesprek met Beter Horen over een eventuele vervolg van de
sieradenlijn. In ieder geval wil ik de sieradenlijn verder ontwikkelen
en uitbreiden.’
Voor meer informatie: www.no-shame.nl.
Bron: ReclameWeek.nl